DFblog

DFblog

EHST Stadskanaal zeilvliegen

| DEBENECUP || KNOALCUP || WESTERWOLDE CUP || ARCHIEF || FEITEN || GALLERY ||
| INSTRUCTIE || LINKS || SHOP || CONTACT || FANCLUB || AGENDA |

DF Airborne

EHSTPosted by Rinus Mon, February 25, 2019 22:16:40
Coen en ik zijn twee weekenden hard aan het werk geweest om de DragonFly weer airborne te krijgen. De gaskabel constructie heeft nog wat voeten in aarde gehad. Coen had veel ideeën en materialen en gereedschappen ter beschikking. Anders was dit nooit op zo'n professionele wijze gefixt kunnen worden. Voor het soldeerwerk, was er een gasbrander, smeltkroes, tin, S-flux, kabeleindjes, binnenkabel, buitenkabel, nicopressen, buisjes, etc etc en vooral de kennis van Coen hoe te handelen. (Robbie nog dank voor een aantal np's en voor het gebruik van de tang). Na meerdere keren de juiste maten te nemen en implantie van het gehele gasgeefsysteem, konden de carburateurs weer gesynchroniseerd worden. Gas schuiven gaan exact gelijk in beweging op gelijke afstand en dat is prima. Helaas kon Cornelia & Coen het afbouwen van de DragonFly niet meer mee maken, vanwege andere gemaakte afspraken. Ik dacht dan volgend weekend weer verder. Maar toen vroeg Kevin hoe staat het met de DragonFly. Ik zei hem dat alle schade is hersteld, de motor loopt, alleen de vleugels nog monteren. Oh, datsmooi man, zal ik je ermee helpen? Dat aanbod liet ik toch niet liggen. Dus het bouwen ging verder. Dankzij Kevin, Herman en Freek en George, kon ik de DragonFly nog net voor zonsondergang airborne krijgen.smiley.
Toen ik de middenkap aan het plaatsen was, ging mijn bloedsomloop wel heel veel sneller, omdat ineens na 4 maanden het dan zover is, dat ik kan gaan vliegen. Toen de DragonFly al met pruttelende motor voorbij het paviljoen kwam, kwamen er allerlei bemoedigende signalen van Desirée en Martijn mijn kant op. Wow het gaat gebeuren. Focus, motor warm, magneten goed, baan vrij, gas... Mijn rug wordt in de stoel gedrukt en full power bracht me al gauw strak in de lucht. (Het was natuurlijk prachtig vliegweer, windstil en "dikke" koude lucht. Wow wat fijn zeg.... bleef vliegen totdat de uitlaatgastemperaturen op 620°C kwamen. Wat was dat weer genieten, zeg. Zo mooi boven Groningen en zo blij dat de DF weer vliegt.Ik moest helaas al weer terug, want sunset stond er aan te komen. En wat een ongelooflijk mooie landing. (verleren doe je het dus niet) Gauw de DragonFly weer onder zijn dekentjes geplaatst. Alleen Karin & Jan waren nog op EHST het was al donker. Maar we maakte er toch nog even een feestje van. Karin trakteerde me op een lekker uitsmijter, omdat ik nog een eindje moest rijden. Dat de DragonFly weer vliegt hebben we toch nog even op geproost.smiley Iedereen nogmaals dank voor de steun in welke manier dan ook, anders was het nooit zo snel voor elkaar geweest. Alle mensen die ook financiële steun hebben gegeven zal ik binnenkort nog benaderen via de e-mail. En nu moet ik heel wat uurtjes gaan maken om ook het vertrouwen weer op een hoog peil te krijgen.